منتديات اصحاب كول 2014  

 --الوصول السريع للأقسام--

الاغـانى والفيديو كليب تحـميل افـلام للبنــات فـقـط تحميل العـاب فضـائح فـنـيـه
تعارف و صداقات مقاطع بلوتوث
حوادث وجرائم وعنف الهكرز والإختراق اخبار الرياضة مـصـارعـة
مقاطع فيديو طب و صـحـه اسـلامـيـات كل ما يخص الموبايل اخبار الفنانين

دردش مع اصحاب كول و اتعرف على اروش صـبـايـا و شباب الان !!

 

 

 هام :- لايمكنكم رؤية المواضيع الا بعد الإشتراك بالمنتدي/ للإشتراك اضغط هنا / من فقد عضويتة

Missing Plug-in  هام : جهازك لا يمكنه تشغيل و مشاهدة الأفلام والفيديو بجودة عالية HD
X

العودة   منتديات اصحاب كول 2014 > =----> (المنتديـــات العــامـه) <----= > قسم خاص بالشباب والبنات بس :جرأه تحدي

Notices

رد
 
أدوات الموضوع طرق عرض الموضوع
  #1  
قديم 01-22-2009, 06:12 PM
+
medoo44 medoo44 غير متصل
مشرف قسم الاثار وتاريخ الدول



 
تاريخ التسجيل: Aug 2006
الإقامة: هرم خوفو الدور الارضي شقه 75
المشاركات: 5,122
9 ازاي تحافظ على حد حبيته جدا؟؟, عندما نختلف مع اقرب الناس لنا

انشر الصفحة على الفيس بوك
كلنا عارفين المثل اللي بيقول ( الجنة من غير ناس ما تنداس)

ومن خلال هذا المثل ومن غير فلسفة واستنتاجات ..واضح ان الانسان ميقدرش يعيش من غير ناس

طيب الناس كتااااار منهم زمايل ومنهم أقارب ومنهم مجرد معارف ومنهم ناس متعرفهمش أصلا.

.في ناس تحب يكونو موجودين معاك دايما

..وناس مش فارقة معاك اذا كانوا موجودين ولالأ

..وناااااس كتير تتمنى انهم يختـفو خالص

لكن انا النهاردة حبيت أتكلم عن علاقات انسانية نبيلة جدا وتعتبر من أجمل العلاقات الحميمية

حبيت أتكلم عن ناس بجد (الجنة من غيرهم ما تنداس) بلا شك أسرتك والناس الغاليين عليك..تحديدا أصدقاءك

أصدقاءك اللي انت طلعت بيهم من هذا الزمن ...هل تتخيل انك ممكن يوم الخلافات تبعد بينكم؟؟

لا طبعا

أنا شخصيا مررت بتجربة حقيقية مع أقرب صديقة الى قلبي..هي انسانة محترمة جدا جدا واخلاقها عالية فوق الوصف..وملتزمة اخلاقيا وسلوكيا..لكن المشكلة والخلاف بينا كان على شكل ملابسها

دايما لما الانسان بيحب حد جدا بيتمنى يكون زيه بالضبط أو حتى أحسن منه..كل انسان بيتمنى انه يجد القرين (سواء صديق او حبيب) يكون بيفكر مثله

خصوصا ان الواحد عندما يصل الى علاقة جميلة مع ربنا فيها شعور بالحب الحقيقي تجاه الله بيتمنى ان الشخص اللي بيحبه (صديق أو حبيب) يكون على نفس الالتزام .

بالفعل الواحد بيتمنى ان ( الشخص القريب الى قلبه صديق أو حبيب )يكون أكثر تقربا الى الله علشان يقدر يعينه على استكمال هذه الحياة بالشكل المثالي اللي بيتمناه

لكـن هل بالسهولة دي الواحد يستغنى عن أقرب الاشخاص اليه؟؟

بالتأكيد لا

هذه بعض الاقتراحات اللي ممكن من خلالها نتغلب على سوء التفاهم الموجود بينا أقرب الناس لينا

أول شئ فكرت اعمله اني ادعوها..بالترغيب وليس بأسلوب الترهيب..صدقوني هذا الاسلوب أكثر تاثرا وأيجابية

ثانيا أدعو لها ..وأقوم بكل المحاولات لاصلاح هذا الخلل الموجود بدون كلل او ملل

فلنفترض فرضا يعني(هو ده محصليش في الحقيقة) لكن مثال
ان صديقتي بتسمع أغاني وانا لا احبها ان تستمع للأغاني وبنصحها بالقرآن وهي لا تزال متمسكة بالاغاني ما الحل؟؟

أولا انا لازم أدرك ان النقد المستمر يؤثر بشكل سلبي على أي علاقة..

والطرف الآخر لا يحب أن يشعر ان الاخر قويم عليه أو عامل دور المرشد عليه

...بل دايما جميل يكون في مشاركة في الاهتمامات وفي كل جاجة

مفيش مانع اني أشاركها اهتماماتها واستمع لأغنية إرضاء ليها
في سبيل اني اخلق لديها استعدادا لكي تتقبل ما اطلبه منها وتشاركني هي الاخرى اهتماماتي..

ولكم ان تتخيلوا الثواب اللي ممكن أناله نتيجة لهدايتها

شي محزن جدا ان ينتصر عدم التفاهم على علاقة جميلة جمعت بين اتنين سواء صداقة او حب

ومش أي مشكلة تحصل نقول (انا اتسرعت في الاختيار)
لكن لازم كلنا نفكر كويس قبل ما نترك أي شخص عزيز علينا علشان منرجعش نندم ونقول (انا اتسرعت في قرار الفراق)

أتمنى للجميع علاقة صداقة دائمة وعلاقة حب حقيقية صامدة لا تضف أمام عواصف الحياة


وزي ما بدأت الوضوع بعبارة( الجنة من غير ناس ما تنداس*..أختمها بهذا الدعاء

(اللهم اجعل من أقراننا وأحبابنا.. صحبة تصحبنا للجنه


لمشتركي الفيس بوك فقط : شاهد اقوي مواضيع منتدي اصحاب كول الساخنة بالأسفل - للاشتراك بصفحتنا على الفيس بوك ليصلك كل مميز اضغط لايك ( Like ) >>>>>

رد باقتباس
  #2  
قديم 01-22-2009, 06:45 PM
+
aa_ss aa_ss غير متصل
كول متميز
 
تاريخ التسجيل: Sep 2006
المشاركات: 226
افتراضي

شكرا على النصائح الغاليه دى تسلم ايدك


رد باقتباس
  #3  
قديم 01-22-2009, 08:15 PM
+
DODA_123 DODA_123 غير متصل
كول جدا
 
تاريخ التسجيل: Oct 2008
الإقامة: ALEX
المشاركات: 1,863
افتراضي

الموضوع حلو اوي
ميرسي ليك و مستنيه المزيد


رد باقتباس
  #4  
قديم 01-22-2009, 08:36 PM
+
medoo44 medoo44 غير متصل
مشرف قسم الاثار وتاريخ الدول



 
تاريخ التسجيل: Aug 2006
الإقامة: هرم خوفو الدور الارضي شقه 75
المشاركات: 5,122
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DODA_123 مشاهدة المشاركات
الموضوع حلو اوي
ميرسي ليك و مستنيه المزيد
شكرا ليكي علي التشجيع ده


رد باقتباس
  #5  
قديم 01-27-2009, 11:06 PM
+
medoo44 medoo44 غير متصل
مشرف قسم الاثار وتاريخ الدول



 
تاريخ التسجيل: Aug 2006
الإقامة: هرم خوفو الدور الارضي شقه 75
المشاركات: 5,122
افتراضي

الجنة من غير ناس ما تنداس*..أختمها بهذا الدعاء


رد باقتباس
  #6  
قديم 01-28-2009, 02:11 AM
+
kokaa_kokaa kokaa_kokaa غير متصل
كول ذهبى
 
تاريخ التسجيل: Jun 2008
المشاركات: 489
افتراضي

جميل موضوعك بس انا عندى طلب ياريت لو عندك نصائح للناس العصبية يعنى انا ببقى فى وقت غضبى عصبية جدا وجامدة اوى فى كلامى وممكن اخسر اللى قدامى او حتى ازعلو منى اوى مع انى بجد مش دة بيبقى قصدى خالص وبرجع بعد كدة اصالح فيهم عشان ميزعلوش منى بجد محتاجة لنصائح اعمل بيها وقت زعلى الشديد حتى لا افقد الناس الغالية عندى او حتى اعرف امتص غضبهم عشان منباقش احنا الاتنين عصبيين فى وقت واحد لانى مش بعرف اسايس اللى قدامى بسهولة وشكراااااااااااا جدا مستنية الموضوع


رد باقتباس
  #7  
قديم 01-28-2009, 12:40 PM
+
medoo44 medoo44 غير متصل
مشرف قسم الاثار وتاريخ الدول



 
تاريخ التسجيل: Aug 2006
الإقامة: هرم خوفو الدور الارضي شقه 75
المشاركات: 5,122
افتراضي

ماشي يا كوكا هاحطهولك


رد باقتباس
  #8  
قديم 01-28-2009, 06:11 PM
+
kokaa_kokaa kokaa_kokaa غير متصل
كول ذهبى
 
تاريخ التسجيل: Jun 2008
المشاركات: 489
افتراضي

ماشى ياميدو انا مستنية الموضوع جداااااااااااا شكرا على اهتمامك


رد باقتباس
  #9  
قديم 06-16-2009, 04:37 PM
+
medoo44 medoo44 غير متصل
مشرف قسم الاثار وتاريخ الدول



 
تاريخ التسجيل: Aug 2006
الإقامة: هرم خوفو الدور الارضي شقه 75
المشاركات: 5,122
افتراضي

nice>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


رد باقتباس
رد

أدوات الموضوع
طرق عرض الموضوع



الساعة الآن: 05:37 PM.

2014 - برج الحوت اصحاب كول رسائل
رسائل عتاب برج السرطان برج الحمل

Powered by vBulletin V3.8.7. Copyright ©2000 - 2014 Jelsoft Enterprises Limited